آشنایی با رشته اویونیک و مکانیک هواپیما
1-مکانیک یا B1 یا A & P=AIRFRAME & POWER PLANT
2-اویونیک یا الکترونیک هواپیما یا B2 یا E & E= ELECTRIC & ELECTRONIC
وظیفه هر یک از این دو گروه انجام تست های منظم و دوره ایی روی هواپیما و سیستمهای آن بر اساس دستور العمل های صادر شده از سوی کارخانه و سازمانهای مجاز، عیب یابی و برطرف کردن ایرادات بوجود آمده در هواپیما، تعویض و تعمیر قطعات هواپیما در حوزه کاری خویش است.
(متاسفانه در این حرفه جایی برای طراحی و تولید و حتی مهندسی معکوس سیستمها و قطعات هواپیمای مسافربری در ایر لاین ها وجود ندارد. گرچه بر این باورم که این توانایی در وجود متخصصین و دانشگاهیان ما وجود دارد و عدم ارتباط دانشگاه با صنعت و کمی ترس مسولین و قوانین سخت مانع این کار شده است.)
نوع کار این دو گروه یا در خط پرواز و یا در آشیانه و یا در کارگاه های تخصصی که اصطلاحا شاپ گفته می شود می باشد.
در شاپ به صورت تخصصی بر روی یک سیستم خاص کار عیب یابی انجام میشود. مثلا شاپ موتور و لندینگ گیر(چرخ هواپیما) و هیدرولیک و ... برای رشته مکانیک و شاپ ارتباطی و ناوبری و باطری و ... برای رشته اویونیک
اما در خط پرواز شما به طورکلی بر روی تمام سیستمهای هواپیما به صورت کلی عیب یابی و تست را انجام می دهید.
همچنین این دو گروه می توانند بجای اشتغال در واحد عملی در قسمت اداری مشغول بکار شوند که در این قسمت با اسناد و مدارک و کتابهای هواپیما سرو کار دارند.
انجام برخی امور خاص مانند جابجایی هواپیما روی زمین، سوختگیری،سرویس هواپیما نیز بر عهده گروه مهندسی می باشد.
در صورتیکه در مقصد نیروی متخصص فنی حضور نداشته باشد می بایست به همراه هر پرواز یک متخصص اویونیک و یک مکانیک به عنوان فلایت مکانیک و یا GROUND ENG حضور داشته باشند تا در صورت بروز ایراد احتمالی نسبت به رفع آن اقدام کنند.
برای ورود به این رشته دارندگان مدارک اویونیک ، تعمیر و نگهداری هواپیماو رشته های: الکترونیک هواپیما، الکترونیک، مکانیک و هوافضا پس از گذراندن دوره فشرده اختلاف سیلابس می توانند به هر یک از شرکتهای هواپیمایی مراجعه و درخواست خود را ارایه دهند.
البته داشتن مدرک بییسیک از سازمان هواپیمایی کشوری بسیار در جذب شما مفید خواهد بود.
آشنایی با کامپیوتر و زبان انگلیسی به موفقیت شما در جذب و حتی حین کار کمک شایانی خواهد کرد.
پس از جذب در یک شرکت هواپیمایی با مدرک بیسیک و کسب تجربه بین سه تا پنج سال با توجه به هواپیماهای آن شرکت شما باید دوره تایپ آن هواپیما را گذرانده و مدرک آن را اخذ کنید تا اجازه مهر کردن مدارک هواپیما را داشته باشید.
معتقدم تا دسترسی آزاد به اطلاعات غیر محرمانه یک صنعت نباشد، پیشرفت آن صنعت کند خواهد بود. برآنم تا برای رضای خدا و خدمت به علاقه مندان این صنعت، خود تحریمی را کنار زده تا شاهد رشد و بالندگی این صنعت در ایران عزیزمان به دست توانای نیروهای متخصص خود باشیم. ان شاالله